Tu la ce te gândești când auzi de mindfulness? Unii ar spune că presupune a sta în meditație, în liniște, într-un loc retras. Nu este nevoie însă să fii călugăr Tibetan să ai parte de câteva zeci de secunde de calm și să te bucuri de beneficiile meditației.

Meditația nu înseamnă să-ți ștergi toate problemele din minte sau să-ți limpezești mintea, ceea ce este o problemă imensă de PR pentru meditație este de părere jurnalistul Dan Harris, autorul cărții 10% Happier: How I Tamed the Voice in My Head, Reduced Stress Without Losing My Edge, and Found Self-Help That Actually Works-A True Story, care a descoperit meditația în urma unui atat de panică petrecut în transmisiune directă în fața a peste 5 milioane de privitori. Mai degrabă, spune tot el, meditația facilitează crearea unei relații diferite cu haosul din mintea noastră.

Tehnicile de mindfulness presupun în primul rând a învăța să fii prezent în fiecare moment al vieții tale. De aceea, este necesar să introduci antrenamentul atenției chiar în momentele cotidiene.

Dan Harris despre propriul atac de panică și cum a descoperit meditația via Big Think

via Unsplash

Vestea bună este că poți face asta în momentele de zi cu zi, fără a adăuga alte task-uri în programul ce-ți poate fi deja încărcat. Mai știi “pauza mică” și “pauza mare” dintre orele de clasă de la școală de când eram copii? De data aceasta, ia-ți o pauză motivată. Nu absență motivată, nici oprire, nici pauza de țigară sau KitKat. Pauza motivată este o înșiruire de clipe în care îți propui să observi  ceea ce este de observat în momentul tău prezent; și de a redirecționa atenția atunci când aceasta își ia zborul spre mailuri, următoarea întâlnire, lucruri din trecut etc.

Pentru aceia dintre voi care ați practicat exerciții de meditație aceste pauze sunt ca o continuare firească a antrenamentului atenției. Pentru cei la început pe acest drum, este un moment foarte bun de observare a felului în care direcționați, așezați atenția și experimentați starea de a fi prezenți în mod conștient. Aceste pauze îți oferă acel timp și spațiu pentru tine, pentru a face alegeri mai conștiente. Ideea acestor pauze am regăsit-o la Janice Marturano, fondatoarea Institute for Mindful Leadership pe care ea le numește “purposeful pauses”. Argumentul ei principal este acela prin care ne folosim de naratorul nostru interior pentru a ne antrena atenția tocmai în acele momente intermediare, precum așteptarea liftului, drumul spre birou, atunci când ne deschidem laptopul pentru a ne așeza atenția pe ce se întâmplă în acel moment sau pe respirație.

Deși pare ușor, este uneori incredibil de greu să păstrezi atenția pe respirație și nu pe toate celelalte gânduri alergătoare care invadează mintea. Așadar, iată câteva exemple de pauze motivante. Cu fiecare pauză de mai jos, îți propun să observi atunci când atenția fuge în altă parte și alege să o aduci înapoi:

Alege felul în care îți începi ziua – când deschizi ochii dimineața, până să te dai jos din pat, observă pentru câteva momente senzațiile respirației; 

Folosește în mod înțelept momentele de trecere de la o activitate la alta – alege câteva zile în care să conduci, să bicilești sau să mergi către locul de muncă, fără radio sau telefon. Când ajungi la destinație, dă-ți câteva clipe în care să stai și să-ți observi respirația;

Hrănește-te conștient – alege să-ți mânânci micul dejun sau prânzul fiind atent la culorile alimentelor, gustul și mirosul lor, distinge ingredientele; nu mânca pe tastatură;

Între întâlniri – alegere câteva zile în care să mergi între întâlniri fără să verifici emailul sau WhatsApp-ul, fii atent la felul în care calci, la cum se simte aerul pe piele, la interacțiunea cu cei de lângă tine, salută colegii pe lângă care treci;

La finalul zilei de muncă – așează-te la birou în timp ce computerul e oprit, observă senzațiile din corp în timp ce pur și simplu stai.

Alte câteva sugesti despre cum îți poți antrena mintea și beneficia de astfel de momente de pauză, poți găsi aici.

Încearcă o astfel de pauză în fiecare zi, ce observi?