A
ntrenamentul fizic se dovedește a fi unul dintre cele mai eficiente metode prin care ne putem îmbunătăți capacitatea de memorare. Agende digitale, alerte și notificări, Google maps și informația disponibilă la un click distanță, ne exersăm memoria din ce în ce mai rar. La polul opus avem un triplu campion (Ben Pridmore, World Memory Champion) care a inventat un sistem de memorare ce i-a permis să memoreze ordinea exactă a 28 de pachete amestecate de cărți de joc într-o singură oră. Folosind o metodă similară reușise performanța de a reține într-o jumătate de oră ordinea a 4140 de cifre binare listate aleator. Și mai incredibil este că vorbim despre o abilitate care se poate învăța și antrena de fiecare dintre noi (poate este mai convingător TED Talk-ul alăturat).

Cursuri, workshopuri, programe și aplicații, dezvoltarea de noi abilități și însușirea de noi comportamente, susținerea de prezentări sau discursuri, procesul de învățare nu se oprește niciodată. Cum putem totuși reține ceea ce tocmai am învățat?

Discursul lui Joshua Foer 2012 via TED  Talks

via Unsplash

Rezultatele unui studiu recent se pot dovedi utile pentru a răspunde la această întrebare. Publicat anul trecut în binecunoscuta revistă științifică Cell, studiul a fost realizat de o echipă de cercetători nu britanici, ci din cadrul Radboud University din Olanda. 72 de voluntari împărțiți în 3 grupuri au fost supuși unei sesiuni de învățare în care trebuiau să memoreze 90 de asocieri de imagini; primul grup a avut parte de 35 de minute de exerciții fizice intense și 3 ore de filme documentare despre natură, cel de-al doilea grup a vizionat documentarele înainte de a face exercițiile fizice, iar cei din cel de-al treilea grup au vizionat doar documentarele. Două zile mai târziu, testați fiind dacă și-au putut aminti imaginile cu pricina, cei mai performanți s-au dovedit a fi cei din grupul care a avut parte de exerciții fizice patru ore după sesiunea de învățare. Se știe deja că antrenamentul fizic determină producerea de dopamină și noradrenalină, substanțe care ajută la formarea memoriei și consolidarea informației. În cazul de față, intervalul de timp de patru ore a îmbunătățit performanța de memorare. Este acesta intervalul de timp ideal? Cercetătorii nu au explicații în acest sens, însă rezultatele obținute se înscriu în seria de studii care dovedesc cât de benefice sunt exercițiile fizice pentru sănătatea și performanța creierului nostru.

Printre primele dovezi ale efectelor exercițiilor fizice asupra creierului se numără un binecunoscut studiu de acum 15 ani care a evidențiat formarea de noi neuroni în hipocamp (zonă a creierului esențială pentru memorie) în urma accesului șoarecilor de laborator la o roată de rulare. Exercițiile fizice cauzează pomparea unei proteine specifice (Brain Derived Neurotrophic Factor) esențială în crearea de noi neuroni. Rezultatele au fost similare și în cazul studiilor cu subiecți umani. Adulților care au făcut exerciții de aerobic de trei ori pe săptămână, timp de un an, li s-a semnalat o creștere la nivelul hipocampului și s-au comportat mai bine la testele de memorie, iar cei cu niveluri crescute de BDNF în sânge au avut o creștere mai mare a acestei regiuni a creierului.

O serie de noi studii își propun acum să identifice efectele specifice asupra creierului și cogniției ale diferitelor tipuri de exerciții. Fie că vorbim de exerciții cardio de mare intensitate, aerobic, exerciții de forță sau yoga, se pare că acestea afectează alte regiuni ale creierului. O documentare interesantă a acestor studii publicată pe PreventDisease semnalează efectele pozitive asupra memoriei pe care le aduc exercițiile de aerobic și antrenamentul cardio de tip interval (HIIT – High Intensity Interval Training).

via Unsplash

Înot, urcări pe munte, cycling, alergare, snowboarding, tenis, squash..sunt doar câteva dintre modalitățile prin care putem avea grijă de sănătatea corpului și creierului nostru, și ne putem îmbunătăți abilitățile native de a reține și ne bucura de lucrurile noi pe care dorim să le învățam. Trebuie să identificăm doar acea formă de mișcare potrivită fiecăruia dintre noi. Oricare ar fi aceasta, folosiți-vă motivația pentru a transforma mișcarea sau antrenamentul fizic într-un obicei și nu o întâmplare.